lørdag 30. oktober 2010

Oppdatering

Nå er det lenge siden sist! Hm, hvor skal jeg starte? De siste ukene har vært så utrolig fulle at jeg ikke har hatt energi og tid til overs til å blogge. Hver eneste dag er full av aktiviteter, spesielle arrangementer, sosiale ting, lekser (som virkelig ikke har ligget øverst på lista...) osvosv. Og når jeg først setter meg ned, kommer jeg ikke på halvparten en gang. Men skal prøve å huske litt av det jeg har gjort de siste ukene:

Nordlys kvelden før PBL!

Har vært på surfing på Stadt og klatring i Stryn, som jeg nevnte før jeg dro. Det var utrolig gøy, og utrolig hardt. Tror vi surfa ca 10 timer tilsammen på to dager, og så klatra vi de neste to dagene. Og jeg overdriver ikke når jeg sier at kroppen min var mer blå enn hvit (?) etterpå (ok, litt, men var virkelig mørbanka uka etterpå). Uansett, det var utrolig gøy, og deilig å komme bort fra campus litt. I tilegg hadde vi masse mat (3 store kasser på 6 personer for 4 dager!) og tilogmed en tv, noe jeg ikke har sett på 2 mnd (og ikke savner i det hele tatt, faktisk). Så hurra for det. Og da vi kom tilbake til campus, og ikke sett folk på over en uke (i og med at de forskjellige PBL-ene var på forskjellig tid), hadde jeg faktisk savnet folk skikkelig og det var kjempegøy å se alle igjen. Man kommer så utrolig tett på folk her (vi bor bokstavelig talt oppå hverandre), så lurer på hvordan det kommer til å bli i vinterferien om ca en måned, hvor vi ikke ser hverandre på en måned. Blir nesten litt trist av å tenke på det allerede, menmen.

Nok mat.
Maria (Norge) og Axel (Sverige)


Hvor vi surfet første dagen




Stryn, her sov vi den ene natten


In action




Så kom den første snøen! Tenk dere sjokket for de fra f.eks Swaziland eller Venezuela som så snø første gang. De kastet av seg t-skjorter og det som var, henta filmkamera og tok heelt av. Litt over-the-top for vi som er født med ski på beina, men artig. Dessuten hadde vi en stor snøballkrig, hvor det var ca hele skolen vs de nordiske (vikingene). Men nå har snøen regna bort, noe som er ganske greit egentlig, den kan komme tilbake til jul. Og da burde den komme.
Jo, også hadde Fann (Norge) bursdag! Den ble feiret med kidnapping i pappeske, råtne egg, vann og mel,  tvangsklatring. (og heldigvis kake og sang fra kjæresten) Gleder meg til bursdagen min...

Forrige uke hadde vi Rainbow-week, hvor vi hadde masse arrangementer om homofili etc. Vi så bl.a. «Prayers for Bobby», en utrolig fin film (ikke ETT øye var tørt i salen etterpå) og «Milk». I tillegg hadde vi Gay-Parade, film-maraton og blind-dates hvor vi ble satt opp sammen med en tilfeldig person uavhengig av kjønn også hadde vi ca en halvtimes date på en café på skolen. Jeg fikk Rabail, en kjempesøt jente fra Pakistan, og ettepå var det «Ask-a-gay» med skolens fire åpne homofile.

Jeg har også vært med å arrangere Global Concerns, som vi har en gang hver termin. Denne gangen var temaet «Migration», og vi hadde en workshop om trafficking. Alle må være med å arrangere én GC i løpet av to år, så det er veldig deilig å ikke måtte gjøre det i det andre året, hvor vi får nok å gjøre.

Forrige helg var det tv-aksjonen, så Romy (Nederland)  og jeg og masse folk fra skolen gikk med bøsse i Dale og Førde, og noen dro til Florø for å opptre. Dagen før hadde jeg samlet signaturer for Amnesty, så følte meg veldig «veldedig» den helga.
Metas foto-fjes

Charity- people.


Traktorlesbe :)





Ooog så har vi storfint besøk her om dagen! Bill McKibben, faren til Sophie fra USA er her nå. Han startet nettstedet 350.org. (sjekk den ut!!) Han ble også kåret til en av verdens 12 mest innflytelsesrike menn i 2009, og en veldig anerkjent miljøjournalist, så det er gøy at han kommer hit. Moren skal også ha foredrag neste uke en gang, hun er også kjent, men husker ikke helt hvorfor akkurat nå.

I dag er det Asian Day!! Alle asiaterne løp og vekket alle husene i morges, alle hadde på seg nasjonalkostymene sine, eller noe lignende. Også hadde de dekorert kantina og satt på Bollywood-musikk, og laget Chai, namnamnam! De har opplegg hele dagen, får se hvor mye jeg rekker å være med på.

I kveld er det asian show, det gleder jeg meg utrolig mye til, og etter det er det Halloween-party.

  • 1 uke til Praha, 5 uker til juleferie, under 2 mnd til jul (!!). Tiden flyr...
Ikke lenge til...!

Og tusen takk for alle pakker og brev jeg har fått! De lyser virkelig opp dagen, dere aner ikke!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar